Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Wayne McGregor:

Jocasta’s Line

Foto: Paul Scala, Courtesy Studio Wayne McGregor
Kjøp
Spilles
13. september–​4. oktober
Scene
Hovedscenen
Varighet
/ 1 Pause

En skjebnesvanger slektslinje

Banebrytende Sir Wayne McGregor bringer klassisk tragedie, samtidsballett og moderne musikk sammen i en stor teatralsk installasjon – en verdenspremiere hvor Nasjonalballetten forener krefter med Nasjonaloperaen.

Mytologisk og storslått 

Det er en begivenhet at den betydningsfulle koreografen og regissøren Sir Wayne McGregor legger en verdenspremiere til Den Norske Opera & Ballett. Når hans helt nye storverk finner veien til Hovedscenen, kreves innsats fra både Nasjonalballetten, Nasjonaloperaen og Operaorkestret. 

I Jocasta’s Line flettes to greske tragedier sammen: Ødipus Rex og Antigone. Samy Moussa komponerer helt ny musikk til Antigone, mens Ødipus Rex blir satt til Igor Stravinskys originale partitur fra 1927. 

Hvem er Jocasta? 

I gresk mytologi er Jocasta – eller Jokaste på norsk – datter av Menoeceus og dronning av Theben i det antikke Hellas. Da hun gifter seg med det som skal vise seg å være sønnen Ødipus, overføres en irreversibel ulykke til neste generasjon. 

Wayne McGregor gir et gripende, moderne bevegelsesspråk til de klassiske tragediene til Jocasta, Ødipus og deres datter Antigone: Dette er historiefortelling gjennom ballett, uten et narrativ fra A til Å, men gjennom en scenisk opplevelse der sangerne og danserne avslører sine egne versjoner av sannheten. 

Mektig med herre- og kvinnekor 

I Oedipus Rex (1927), Stravinskys monumentale opera-oratorium på latin, er den antikke byen Theben plaget av pesten. Den eneste måten å få slutt på lidelsen, er å finne og straffe han som myrdet den forhenværende kongen. 

Under press fra sine desperate undersåtter begir kong Ødipus seg ut på leting etter morderen. Snart oppdager han den grufulle sannheten: Han er selv skyldig i drapet, og er gift med sin egen mor. 

Mens Stravinskys oratorium tildeler herrekoret en nøkkelrolle, løfter den kanadiske komponisten Samy Moussa fram kvinnekoret i sin nyskrevne komposisjon. Hans Antigone, sunget på gammelgresk, dreier seg om tragedien til Ødipus’ datter. 

Tidløse temaer i moderne lys 

Med sin unike stil og sitt samarbeid med kunstnere fra forskjellige felt, har Sir Wayne McGregor flyttet grensene for samtidsdans og brakt den til nye høyder. 

– Den utrolige nøysomheten, den foruroligende skjønnheten og den eksplosive energien i Stravinskys Oedipus Rex åpner for tolkning gjennom dans, forteller den verdenskjente koreografen og regissøren – som har høstet mang en prestisjetung pris for arbeidene sine. 

– Ved å kombinere dette verket med Samy Moussas nye Antigone for orkester og kvinnekor, peiler vi oss inn på en ny kreativ bane av inspirasjon og innovasjon, føyer McGregor til, – et rom mellom det kjente og det ukjente, og mellom historiefortelling og opplevelse, hvor tidløse temaer blir presentert i et moderne lys. 

Om Wayne McGregor  Skjul Vis mer

Sir Wayne McGregor CBE er en prisbelønt britisk koreograf og regissør, internasjonalt anerkjent for banebrytende innovasjoner innen scenekunst som har redefinert dans i moderne tid. Drevet av en umettelig nysgjerrighet på bevegelse og dens kreative potensial, har eksperimentene hans ført til samarbeid på tvers av kunstformer, vitenskapelige disipliner og teknologiske løsninger. De oppsiktsvekkende og flerdimensjonale verkene som har oppstått i dette spenningsfeltet, har plassert McGregor i frontlinjen av samtidskunsten i over tre tiår. 

Sir Wayne McGregor er kunstnerisk leder for Studio Wayne McGregor, et kreativt knutepunkt som utforsker grensene for fysisk intelligens gjennom dans, design og teknologi. Arbeidet hans har dans som utgangspunkt, men spenner over en rekke sjangre, inkludert teknologi, billedkunst, film, opera og utdanning. Han har skapt over 30 verk for Company Wayne McGregor, sitt eget turnékompani. Kompaniet ble grunnlagt i 1993, og var det opprinnelige verktøyet McGregor utviklet sin karakteristiske visuelle stil gjennom – en stil som stadig finjusterer kroppens artikulasjonsmuligheter. Company Wayne McGregor er fast kompani ved Sadler’s Wells i London, og fungerer fortsatt som hans laboratorium for ambisiøs og eksperimentell koreografi. Kompaniet turnerer både i Storbritannia og internasjonalt. 

McGregor er også fast koreograf ved The Royal Ballet, direktør for dans ved Venezia-biennalen, og får jevnlig oppdrag fra – og har verk i – repertoaret til noen av verdens viktigste dansekompanier. I 2022 koreograferte han ABBA Voyage, den revolusjonerende konserten som brakte de svenske popsensasjonene tilbake på scenen i en spektakulær avataropptreden. 

McGregor er professor i koreografi ved Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, og har æresdoktorater fra Royal College of Art i London, Plymouth University, University of Leeds, University of Chester og University of the Arts London (UAL). Han er også æresmedlem i British Science Association. McGregor har mottatt fire Critics' Circle National Dance Awards, to Time Out Awards, tre South Bank Show Awards, tre Olivier Awards, en Prix Benois de la Danse og to Golden Mask Awards. 

I 2011 ble McGregor utnevnt til CBE (Commander of the Order of the British Empire) for sin innsats for dans, og i 2021 mottok han en Lifetime Achievement Award ved Prix de Lausanne. I 2024 ble han slått til ridder av Hans Majestet Kong Charles III i forbindelse med kongens bursdagsutmerkelser. 

Les mer om Sir Wayne McGregor på Studio Wayne McGregors nettsider. 

  • Jocasta’s Line er en del av Ultima Oslo Contemporary Music Festival.
  • Co-produksjon med Dutch National Opera & Ballet

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Koreografi og regi
    Wayne McGregor
  • Musikk
    Igor Stravinsky, Samy Moussa
  • Scenografi og kostymedesign
    Vicki Mortimer
  • Lysdesign
    Lucy Carter
  • Videodesign
    Akhila Krishnan
  • Musikalsk ledelse
    Koen Kessels, Charlotte Politi
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Nasjonaloperaen, Operakoret, Operaorkestret
    • Oedipus
      • Paul Appleby
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Jocaste
      • Sarah Connolly
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Creon
      • Michael Mofidian
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Tiresias
      • Rafal Siwek
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Le Berger
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Le Messager
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
Pris
150 - 890 kr
  • Lørdag 13. september
    18:00 / Hovedscenen
  • Onsdag 17. september
    19:00 / Hovedscenen
  • Fredag 19. september
    19:00 / Hovedscenen
  • Tirsdag 23. september
    19:00 / Hovedscenen
  • Fredag 26. september
    19:00 / Hovedscenen
  • Lørdag 27. september
    18:00 / Hovedscenen
  • Onsdag 1. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • Fredag 3. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • Lørdag 4. oktober
    18:00 / Hovedscenen

Pauseservering

Unngå kø og forhåndsbestill pauseservering. NYHET! Nå kan du bestille sittende pauseservering i Brasserie Opera. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med mat og drikke inn på forestilling.
Vinglass på en bardisk i Operaen Foto: Fursetgruppen

Hvordan forberede deg til forestilling

En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret. Introduksjonen finner du også under tittelen «Operaen på øret» – der du pleier å laste ned podkaster. Publiseres rett før premiere.
Mennesker i en sal ser på bildet på en skjerm Foto: Erik Berg