Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Askepott

Ferdigspilt
Askepott sitter på gulvet og har en feiekost foran seg Grete Sofie Borud Nybakken som Askepott / Foto: Erik Berg

Fortryllende ballett for hele familien

Eventyret om fattigjenta som blir prinsesse, levendegjøres av Nasjonalballetten.

Vidunderlig dans, humor og stor musikk: Denne eventyrballetten har det hele! I sentrum står drømmeren Askepott, som plages av stesøstrene sine, men er modig nok til å stå opp mot dem, og som drar på ball og forelsker seg hodestups i prinsen.  

Nasjonalballettens versjon er signert Ben Stevenson, og danses i balletthus i mange land. Nå er den tilbake igjen i Operaen! 

En fortelling som gir håp 

Det finnes flere enn 1500 versjoner av Askepott-historien verden over – og det er kanskje ikke så rart. Hvem håper vel ikke at noe uventet og fantastisk en dag skal skje?  

Ben Stevenson ønsket å skape en Askepott vi kan kjenne oss igjen i, både når det gjelder kjærlighet og mot. 

Brødrene Grimm: Eventyret om Askepott Les artikkel

Den store ballettkomponisten Sergej Prokofjev 

Etter den gedigne suksessen med Romeo og Julie fikk Prokofjev i 1940 oppdraget å lage musikk til Askepott. Andre verdenskrig satte en stopper for planene, men i 1945 fikk balletten endelig sin urpremiere i Bolsjoj-teatret i Moskva. 

Selv sa komponisten at han i musikken hadde forsøkt å fargelegge karakterene – den sarte og drømmende Askepott, den sky og underkuede faren, den onde stemoren, de egoistiske søstrene og den lidenskapelige unge prinsen – slik at tilhørerne skulle ta del i deres gleder og sorger. 

Uforsk videre

Melissa Hough / Foto: Erik Berg
En smakebit av opplevelsen
Prokofjevs arbeid med Askepott Les artikkel Ballettsjefen om Askepott Les mer
Gratis introduksjon en time før forestilling

Handling

Askepott bor sammen med stemor og stesøstre som behandler henne dårlig. En dag inviteres det til kongelig ball, men Askepott får ikke lov til å dra. Da resten av huset har dratt dukker det opp en god fe som forvandler Askepott til en vakker prinsesse og hun drar på ballet likevel. Her danser hun med Prinsen, mister en glassko – og resten av historien kan du lese her.

Askepotts stemor broderer ivrig på et skjerf hun skal bære på slottsballet samme kveld. Faren er også i rommet, og stesøstrene erter ham hensynsløst. Askepott kommer inn og stopper dem. De blir rasende på henne og stemoren gir henne ordre om å gjøre rommet rent. Stesøstrene drar faren ut av rommet, mens Askepott finner frem feiekosten. Hun tar frem fra gjemmestedet et portrett av sin avdøde mor og ser lengselsfullt på det. Faren kommer tilbake og blir full av samvittighets­nag, da han ser likheten mellom Askepott og hans første hustru. Hans datter forsøker kjær­lig å trøste ham, men de blir skilt fra hverandre av stesøstrene, som også stjeler portrettet.

Plutselig går døren opp, og inn kommer en gammel tiggerkone. Stemoren gir henne bildet av Askepotts mor for å bli kvitt det, men den gamle konen ser likheten mellom Askepott og kvinnen på bildet og gir det tilbake til Aske­pott. Hun gir konen litt brød; konen tar imot og går.

En skredder og en parykkmaker kom­mer for å pynte stesøstrene til ballet, etter­fulgt av en dansemester som har den umulige oppgaven å lære stesøstrene å danse.

Hele familien drar avgårde til ballet, unn­tatt Askepott, som må bli igjen hjemme. Hun forsøker å trøste seg selv med å late som om feiekosten er hennes dansepartner, men følel­sene overmanner henne og hun brister i gråt. I dette øyeblikk kommer den gamle konen tilbake, forandrer seg til Den Gode Fe og for­vandler kjøkkenet om til en skog med insekter feiende rundt.

Den Gode Fe gir Askepott et par glass­sko, og Vårfeen, Sommerfeen, Høstfeen og Vinterfeen danser for henne mens de forandrer årstiden. Askepotts filler blir til en vakker kjole, men Den Gode Fe viser henne klokken og advarer henne om at ved midnatt vil den vakre kjolen igjen bli til filler. Deretter forvandler hun et gresskar og fire firfirsler om til en vogn med hester og Askepott blir kjørt til ballet som en prinsesse.

På slottet tar en hoffnarr imot ballgjestene, som alle blir forbløffet over stesøstrenes oppførsel. Prinsen gjør sin entré og hilser de ankomne, hvorpå han etter tur galant engasjerer begge søstrene opp til dans. De andre gjestene lar seg more og i samme stund blir ballet avbrutt av Askepotts ankomst, og prinsen blir umiddelbart forelsket i henne.

Gjestene blir tilbudt appelsiner, den mest sjeldne frukten i landet, og da den ene av ste­søstrene ikke får, gir Askepott henne sin egen, uten at stesøstrene oppdager hvem hun er. Mens Askepott og prinsen danser sammen slår klokken tolv. Askepott styrter ut av ballsalen mens klærne hennes blir til filler. Prinsen klarer ikke å holde henne tilbake, men finner en av glass­skoene som hun har mistet under flukten.

Tilbake i kjøkkenet husker Askepott bal­let som om det var en drøm, men finner den ene glass­skoen i en av lommene sine. Raskt gjemmer hun den, idet stesøstrene kommer tilbake og stolt viser frem appelsi­nene prinsen gav dem.

Stemoren annonse­rer prinsens ankomst. Han kommer ifølge med narren og hoffolkene, for å lete etter eieren av glass­skoen. Da prinsen oppdager Askepott, som sjenert sitter ved peisen, ber han faren hennes om at hun også får prøve skoen. Idet hun går mot ham faller den andre skoen ut av lommen.

Prinsen blir overlykke­lig over å ha funnet henne igjen, og ber henne om å gifte seg med ham. Askepott tilgir ste­moren og stesøstrene for deres ondskap. Da prinsen gir glass­skoen tilbake til Den Gode Fe, forvandles kjøkkenet til en magisk lysning hvor Askepott og prinsen danser romantisk. Gjestene kommer tilbake for å hilse den nye prinsessen på hennes forlovelsesdag.

Introduksjon Askepott

Lene Skalleberg forteller om Askepott. Opptak fra 2023.

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Koreografi
    Ben Stevenson
  • Musikk
    Sergej Prokofjev
  • Scenografi og kostymedesign
    David Walker
  • Lysdesign
    John B. Read
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, elever fra Ballettskolen, Operaorkestret
  • Musikalsk ledelse
    Alexei Baklan

Biografier kunstnerisk team

Koreografi Ben Stevenson
Scenografi og kostyme David Walker
Lysdesign John B. Read
Dirigent Alexei Baklan

Om Sergej Prokofjev